Hautomoblogi: Start Me Up liikeideakilpailu
Keskiviikko 11.5.2016
Huomenna torstaina on Hautomon
jouluaatto! Silloin on Start Me Up liikeideakilpailun voittajien
julkistaminen ja jokavuotinen myyntipuhekilpailumme Pitch Me Up. Tänään olen
aamulla tehnyt mielikuvaharjoitteita huomista juontoa varten ja äsken saimme
hautomotiimillä uhkaavan tulipalon estettyä huomisen osalta J; kaikki on taas
oikeinkin hyvin ja intoa on kuin pienessä kylässä!
Mutta miten tähän on päästy?
Miten meistä on tullut Suomen parhaan liikeideakilpailun toteuttaja? Mitä
vaatii, että tekee vuosi toisensa perään ennätyksen liikeideoiden ja jaettavan
palkintopotin määrässä? Vastaus on ilmeinen; paljon ja vielä enemmän töitä!
Menestyksen kaava on yksinkertaisuudessaan hämmentävän kaunis: Idea x Toteutus
x Innostus = Menestys. Tuo muuten lukee huoneentauluna Hautomon tiloissa
Oasiksessa, ja sama pätee siis tähänkin.
Käsitellään ensin tekijä
nimeltään Idea. Lähtökohtaisesti koko liikeideakilpailun idea on saada
hirmuinen määrä ideoita, joista työmme tuloksena syntyy niin uusia start up
-yrityksiä, patentteja, tiimejä kuin entäs-jos-sittenkin-tuuppauksia. Osa
ideoista on valmiimpia liiketoiminnallisesti kuin toiset; osa on puhtaasti
tuoteideoita ja osa on tehty hieman huumorimielelläkin, mutta yhtä kaikki:
ideoita ne kaikki ovat ja niitä me haemmekin! Samalla liikeideakilpailumme on
oiva testialusta oman ideansa testaamiseen; se antaa usein, jopa aina,
vastauksen siihen kuuluisaan kysymykseen: ”kannattaako viedä tätä ideaa pidemmälle?”
erilaisten henkilö/tiimi-kohtaisten sparrauspäivien avulla.
Seuraavaksi Toteutus. Miten me
tiiminä liikeideakilpailun teemme? Kaikki alkaa syksyllä, syyslokakuun
taitteessa. Silloin Heräämme. Mietimme, missä viimeksi onnistuimme, katsomme
tilastoja, analysoimme viestintäkanaviemme tuloksia, pohdimme uudistumista;
teemme ideointia kaikilla rintamilla! Marraskuussa kierrämme valitun
toteutusstrategian mukaisesti yhteistyökumppaneita myymässä, eli keräämme
palkintopotin täyteen ennalta laaditun budjetin mukaisesti. Joulukuussa kaikki
markkinointimateriaali on suunniteltu ja painokoneet alkavat kauniin laulunsa.
Tammikuussa aloitamme kollegoiden kanssa markkinoimaan liikeideakilpailua
oppilaitoksille; suomeksi ja englanniksi, kaikille koulutusasteille.
Varsinainen kilpailuaika; helmi- ja maaliskuu sujuu samalla sykkeellä, tänä
vuonna olimme myös paikallisradiossa äänessä; kauppakeskuksessakin kävimme
kansaa kättelemässä. Maakuntalehti saa myös osansa markkinointibudjetistamme ja
somessa ilmoitellaan paljon; liikeideakilpailun kotisivuja päivitetään
viikoittain. Koko ajan jotakin!
Kolmanneksi Innostus. Tämä on
yllä mainitut huomioiden sittenkin se tärkein juttu. Yhteistyökumppanit
innostetaan tukemaan liikeideakilpailua rahallisesti, mutta pelkkä raha ei tee
onnelliseksi, jos mainitut kumppanit eivät itse kilpailua viesti omissa
kanavissaan oikeasti innostuneina! Ei riitä, että laittavat bannerin
organisaationsa sivuille, että jos joku vaikka huomaisi sen sieltä…
Parhaimmillaan yhteistyökumppani oikeasti ihan kaikessa toiminnassaan kertoo
kisastamme ja saa aikaiseksi ihmisiä, tiimejä ja yrityksiä innostumaan aiheesta
ja sitä kautta aiheuttaa suorastaan ryntäyksen kilpailuun osallistumaan. Sama
toki koskee myös omaa tiimiämme: minua ja työkavereitani. Innostus on jännä
homma, se oikeasti tarttuu kun on riittävästi ”pitkät päällä”, eli silmissä
loistaa innostunut valo! Jokaiseen esittelytilaisuuteen menemme kuin
rokkikurkot lauteille; pientä kutinaa on vatsapohjassa, mutta kuitenkin tietää
oman tarinansa olevan niin hyvä, ettei todellakaan tarvitse tulla häntä koipien
välissä pois! Ihan ylpeänä kuljemme pitkin ja poikin kampuksia. Toisinaan
olemme ihan väärässä paikassa ihan väärään aikaan, mutta silloinkin pitchaamme
omaa liikeideakilpailuamme sille porukalle, joka sattuu siinä olemaan. Kaikkea
tekemistämme tietenkin ohjaa suunnitelmallinen toiminta: kerran viikossa
maanantaisin katsomme syys-talvikaudella tilanne ja sovimme, kuka tekee mitäkin
ja jos ei ole tehnyt, niin kyseinen tekemättömyyden perisyntiin itsensä
asettanut henkilö saa peiliin katsomisen jälkeen tilaisuuden tehdä se
tekemätön, ja vieläpä erityisen nopealla aikataululla.
Helmikuussa, kun kilpailuaika
alkaa, ja valinnat on tehty, alkaa se jännitys, että osuiko ja upposiko se
valittu tarina. Tänä vuonna oli meillä uutuutena One Minute Pitch eli sai
liikeideansa tueksi ladata videon palveluumme tuomariston työn helpottamiseksi.
Ihan uusi asia, ja tietenkin mielessä oli se, että jos tulee vain yksi video…
Koska samalla toisena uutuutena oli Some Awards, eli sen saman videon sai
halutessaan laittaa Facebookiin näytille ja eniten tykkääjiä saanut voittaa
rahapalkinnon. Puhuimme tiimillä, että voi kun tulisi edes muutama video, että
tulisi oikeasti kisa, eikä niin, että siellä on kaksi videota…. Mutta! Videoita
tulikin 45 ja someenkin uskaltautui 30 erilaista ajatusta ”narulle laitettuna”.
Enemmän, kuin uskalsimme toivoa, mutta yhtä paljon, kuin salaa halusimme.
Yllä oleva kertoo tiivistettynä
sen, miten ”myö se tehhään”: porukalla, suunnitelmallisesti, tarinan ja
tekemisen kautta. Innostamalla ja olemalla itsekin innostunut. Aidosti ja
oikeasti. Seisomalla sen takana, mitä sanotaan. Pakko on myöntää, että liikeideakilpailustamme
tiimin kanssa olemme niin ylpeitä ja innostuneita, että muutama osallistuu
varmaan pelkästään senkin takia J
Mutta!!!! Nyt pitää lähteä tarkistamaan
vielä kerran kaikki; hauskaa huomista kaikille!
Timo Ruohio
Joensuun Tiedepuisto Oy
Kirjoittaja on yritysvalmentajana Joensuun Tiedepuisto Oy:llä, joka
kernaasti kertoo aiheesta enemmänkin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti